onsdag 12 september 2012

Svaren till frågestunden


Favorit ras på hästar?
Sto, valack elr hingst?
Favoritfärg på hästar?
Favorit schabrak?
Nu blev det några frågor :)
Kram

Svar: Favorit ras på hästar är nog en korsning mellan svenskt halvblod och welsh, det blir en bra kombination för den blir lixom nätt och snygg på utseendet med från welshen och mjuka fina gångarter från det svenska halvblodet.

Valack, de är mycket snällare <3 Ston kan vara så envisa och tjuriga och hingstar kan vara så spända och jobbiga ;)

Mitt favorit schabrak  är mitt mörkblå med vita kanter och så står det Sara Lider på i vit text.


Lizzy
Vilken nivå tävlar ni på (dressyr och hoppning)?

Svar: I dressyr tävlar jag L:C1 och i hoppning tävlat jag mini L:D.

Anonym
Yngsta hästen ni har ridit?
Svåraste hästen ni har ridit? På vilket sätt var den svår?
Favorit märke (hästaffär, för och nackdelar?

Älskar bloggen tjejer!!!

  1. Svar: Yngsta hästen är Liza eller Stella, Stella är 4 år jag jag red henne för rörsta gången förra veckan och Liza kommer jag inte riktigt ihåg hur gammal hon var först gången jag red henne men jag tror att det var väl runt 4 kanske :)
Den svåraste är definitivt Liza! Nu är hon 6 år och en galet bra hopp häst (hon är 1 tävling ifårn att komma med i unghäst sm), men hon är väääääldigt svårriden för hon är het som tusan och drar man i tyglarna så springer hon bara änu mer -.-' Hon e lite klurig att förstå sig på men man får helt enkelt få det att funka ;)



Favoritmärke på hästaffär är väl kanske......oj den här var svår....det beror på vad man ska köpa för nått, ska man typ bara köpa ett tränings schabrak t.ex. så gillar jag Hööks för det är billigt och fungerande kvalitet men om man ska köpa typ en en sadel eller nått så har jag inte riktigt nån favorit (köper ju inte så många sadlar u know men prestige är ett bra märke på sadlar).

Tack så mycket! ^^

Cassandra
Vad är erat tipps för att få fram sega hästar? Min ponny Blue Dream (svart c-ponny) är ganska långsam asså han försöker lixom men det går segt :/ Och det kan vara en nackdel när jag tävlar hoppning :(
NI HAR EN AS BRA BLOGG, LÄSER DEN VARGE DAG! <3

Svar: Om han har ett långsamt steg så finns det int så mycket man kan göra. Om hästen är seg så kan man ju göra övningarna lite roligare, rida med spö och kanske fundera lite på hur den ligger till viktmässigt.

Tack så mycket, blir jätte glad när man hör sånt!

  1. Anonym
    Favorit klädmärke till skor, smycken, kläder?

    Svar: Skor: det beror på vilka sorts skor
    Smycken: guldfynd och ur och penn
    kläder: H&M och Hollister

  2. Anonym
    Här är några frågor!
    Vad är erat favoritmärke på sadel och träns?
    Vad tycker ni om hööks?
    Kan ni skriva om några bett till en seg ponny och till en het?
    Vad är det högsta ni har hoppat?
    hur tycker ni att man ska stå över hindret? alltså luta sig framåt eller vara upprät?
    Bloggen äger!

    Svar: På sadlar är mitt favorit märker prestige och på träns är det Hubertus.

    Hööks är väl helt okej, det är billiga grejer till hyfsat bra kvalitet men man kan inte räkna med att sakerna man köper därr håller för evigt direkt ;)

    Ett bar bett till en seg ponny är ett vanligt tredelat, på en seg ponny spelar det inte så stor roll vilket bett man väljer så länge det inte är ett starkt bet förstås och ett bra bett till en het ponny...om du ska hoppa kan ett  vanligt rakt gummipelham, med hård kärna vara bra, det är det bett som de flesta hästar går bäst på. Det skiljer sig inte så mycket från ett vanligt bett i sin inverkan, men ger ryttaren lite mer att säga till om. I dressyren på tävlig så får man inte ha skarpa bett men på träning kan jag rekommendera ett hävstångsbett (kom ihåg att bett är väldigt individuellt vissa hästar går bra med de här betten och vissa inte), Kan bli väldigt skarpt beroende på hur hårt kedjan spänns. Vid tygeltag vinklas bettet nedåt och kedjan spänns. Där kedjan sitter finns även en punkt som hästar är väldigt känsliga vid.

    Det högsta jag har hoppat är 1m.

    På låga hinder spelar det inte så stor roll tycker jag men på höga hindet så ska ma stå frammåtlutad (enligt mig).

  3. Anonym
    Vad har ni för ridutrustning?
    Vad menas med mini LD?
    Vad läser ni för bloggar?

    Svar: Efter som att jag inte har en egen häst så har jag ingen sadel eller så.

    mini L:D är en hopptävlings klass

    Jag läser:

    Jag har säkert glömmt några nu men aja ;)

    DET VAR ALLT! PUH LÅNGT INLÄGG KÄNNER JAG? AJA SKRIVER MERA SENARE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi uppskattar om inga elaka kommentarer förekommer :)