måndag 26 november 2012

Min åsikt

Jag såg just ett inlägg på www.ponnysanning.se som såg ut såhär:

Och jag hade nu tänkt att säga MIN åsikt om det. Pessoabett är enligt mig ett BRA bett till starka och heta ponnysar/hästar.
Visst det är ett skarpt bett men på hästar som inte går att stanna med ett milt bett är detta super bra! Ponnyn Angels Eliza (till salu, 3:e platts i ungponny SM kat.b) brukar ridas med det ibland och jag har själv ridit henne med det. Hur bra ett pessoabett är eller inte beror helt på vem som rider med det. Man måste vara mjuk och följsam i handen, man måste fatta att man inte bara kan hålla på och dra som med t.ex. ett vanligt tre-delat.

Det är ju bättre att man använder ett starkare bett och får stopp på dem än att man tänker "äsh, strunta i ett skarpt bett! Min ponny gillar säkert det milda bettet mycket mera". Mmmm visst det gör den säkert men det kan ju bli farligt om man inte lyckas få stopp på den sen...

sååå, det var min åsikt om pessoa. Kommentera eran :)

10 kommentarer:

  1. Håller helt med dig, jag rider min ponny på pessoa!

    SvaraRadera
  2. ASSÅ FATTAR NI INTE HUR ELAKT DET E MOT HÄSTEN? HUR SKULLE NI KÄNNA OM NÅGON SATTE IN ETT PESSOABETT I ERAN MUN?!

    SvaraRadera
  3. Ah fast nu e ju vi inte hästar, eller hur?

    Min åsikt är ungefär som din sara, pessoa är ett grymt bett OM man vet hur man ska rida med det! ;)

    SvaraRadera
  4. pessoabett är inget skarpt bett, det är ett hävstångsbett. om du vet vad det är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha pessoa e visst skarpt ;)
      /Sara

      Radera
    2. Hahah lilla du, gulligt att du tror att du det nått om pessoa bett. Och säg inte emot nu för du har redan gjort bort dig tillräckligt, det är ett skit skarpt bett -.-'

      Håller Helt med din åsikt Sara <3
      Bästa bloggen ni har btw!

      Radera
  5. Ah som de flesta här oxå säger så är det ett väldigt skarpt bett och jag skulle inte rida min häst med det (fast å andra sidan är han genom snäll och behöver inget skarpt bett) men jag tycker inte att det är elakt eller så...man får väl känna efter lite om hästen går bra med ett pessoa och om den gör det så kan man ju rida med det men om den går halvbra skulle jag hellre ta ett annat bett (även om den går halvbra med det andra oxå) ;)

    Ni är världens bästa bloggare :D

    SvaraRadera
  6. Nä hörrni, om man rider 1-2 ggr i veckan på ridskola, inte rider på högre nivå än att man max kan tävla LC:1 och Mini-L:D och framför allt - inte kan rida en häst på tygeln, så tycker jag inte att man ska ha så starka åsikter om sånt man inte vet tillräckligt mycket om. Lustigt att om man frågar de flesta av Sveriges elitryttare/tränare (tex KG Svensson, Daniel Svensson, Kristian von Krusenstierna m.fl.) så anser de att bettet inte är bra. Anledningen är att det inte finns något "stopp" på hur mycket man kan dra i det till skillnad från tex ett pelham. Ett pelham har man alltid en kindkedja på som gör att man inte kan vinkla bettets skänklar hur mycket som helst. Det kan man med ett pessoa och det som händer är att bettet trycks upp i gommen med ett otroligt tryck. Nej, pessoabett är nåt som är vanligast bland ponnyryttare som inte vet bättre och som inte klarar av att rida sina ponnys utan skarpt bett. Om man nu måste betsla upp sin häst för att få stopp på den så finns det många andra, bättre alternativ. Det bästa alternativet är förstås att rida ofta för tränare och lära sig att kontrollera hästen utan skarpa hjälpmedel.

    SvaraRadera
  7. Men skärp dig? Vet du hur mycket jag stör mig på sånna som du? Du tror att du är så jävla märkvärdig bara för att du kan lite fina hästord och vet hur man beter sig som världens största asshole. Haru tänkt på att hon kanske inte bryr sig om vad Daniel Svensson tycker, hon har rätt till sin egen åsikt och hon sa ju faktiskt att det var ett bra bett OM MAN VISSTE HUR MAN SKULLE RIDA MED DET.

    Ha. Kom inte och tro att hon är någons sorts nybörjare föresten! Hon rider inte bara på ridskola utan hon hyr även en häst. Snälla försök att hänga med lite innan du börjar med ditt skitsnack.

    SvaraRadera

Vi uppskattar om inga elaka kommentarer förekommer :)