tisdag 21 maj 2013

Saras bästa pluggtipps!

Eftersom att det är ganska många som har mycket i skolan nu de sista veckorna så hade jag tänkt att ge er mina bästa pluggtipps! Jag kan förstås inte garantera att de funkar för alla men de funkar iallafall för mig.

1. Om du ska plugga inför t.ex ett prov, lägg upp en dagsplanering på hur många sidor du måste lära dig varje dag för att bli klar i tid (eller om det är matte prov, hur många tal du ska räkna varje dag)! Det har jag gjort på sistone och då har det faktiskt gått mycket bättre i skolan. Innan när jag pluggade o-organiserat så fick jag nästan alltid D på mina matte prov till exempel, men på på mina två senaste när jag hade blivit mer organiserad så har jag fått C och B :)

2. Vissa säger att man ska lägga bort mobilen när man pluggar för att man inte ska bli distraherad. Jag vet inte hur det är för er men om jag lägger bort min mobil så blir jag nästan ännu mer distraherad för så sitter jag och tänker 'tänk om nått har hänt på min mobil.....ååååh jag vill verkligen gå och hämta den och kolla!'. Men om man har den bredvid sig så kan man ju snabbt bara kolla på den om det skulle hända nått.
Fast sånt här är ju olika för olika människor ;)

3. Om du har en text som du måste lära dig, lär då in stycke för stycke istället för att försöka lära sig allt ihop på en gång. Det blir oftast enklare så och gå inte vidare från ett stycke tills du kan det, fast läs gärna igenom hela texten en gång först så att du förstår sammanhanget lite.

4.  Skriv anteckningar och läs högt! Hjärnan har mycket enklare att komma ihåg om den både har hört, läst och skrivit.

5. Gör stämningen lite bättre genom att kanske dricka någonting gott, te är ett jätte bra exempel! ;) Äta samtidigt är inte att rekommendera eftersom att det brukar bli lite svårare att fokusera, saker blir kladdiga/smuliga från maten. Jag brukar nästan alltid dricka te när jag plugga ;D


3 kommentarer:

  1. TaCK FÖR TIPPSEN! Behövde verkligen :D

    SvaraRadera
  2. Precis vad jag behövde!!!!! Jag har ett jätte stort SO prov nästa vecka ;)

    SvaraRadera
  3. Eran blogg är super snygg tjejer. Ska bli spännande att se dess nya utseende snart :)

    SvaraRadera

Vi uppskattar om inga elaka kommentarer förekommer :)